Boekje: Vuurtorens aan de Nieuwe Waterweg

Een nieuw vuurtorenboekje
Het Kustverlichtingsmuseum Hoek van Holland heeft onlangs een boekje uitgegeven over de geschiedenis van de vuurtorens aan de Nieuwe Waterweg. De uitgave is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Cultuur Concreet en sluit aan bij de viering van 150 jaar Nieuwe Waterweg in 2022.

“De Nieuwe Waterweg is van groot belang voor de scheepvaart naar Rotterdam. Een goede bebakening van deze vaarweg was in het verleden essentieel en is dat nu nog steeds. Sinds de opening van de Nieuwe Waterweg in 1872 heeft de techniek rond de kustverlichting in Nederland zich sterk ontwikkeld. Bovendien heeft het duingebied bij Hoek van Holland een metamorfose ondergaan als gevolg van de expansie van de havens van Rotterdam. Er werden steeds hogere eisen gesteld aan de bebakening. Eenvoudige lichtopstanden werden vervangen door twee gietijzeren vuurtorens, die op hun beurt hun functie overdroegen aan een stelsel van zeven betonnen vuurtorens en twee imposante havenlichten.”

Specificaties:
Afmeting: 21 x 27,5 cm.
Omslag van 300 grams papier.
Binnenwerk 32 pagina’s 135 grams papier.
Rijk geïllustreerd met kaarten, tekeningen, zwart-witfoto’s en kleurenfoto’s.
Prijs: € 6,-

Verkrijgbaar bij:

• Vuurtoren ‘Het Hoge Licht’ in Hoek van Holland;
  • Tourist Information Hoek van Holland;
  • Primera Hoek van Holland
  • Maritiem Museum Rotterdam;

Meer locaties volgen nog.